Strategisk plan 2023

På Ullevål har vi høye ambisjoner på barnas vegne, og vi tror på at alle kan og vil lære! Elevene på Ullevål skal møte omsorgsfulle ansatte og vær en del av et godt fellesskap. De skal også møte faglige høye forventninger som gjør dem rustet til å møte ny kunnskap med nysgjerrighet og gode læringsstrategier.

Sentrale føringer
Den strategiske planen til Ullevål skole utarbeides på bakgrunn av byrådets førende målsetninger for skole og utdanning. Målene er altså sentrale, men skolen gjør sin egen risikovurdering og med dertil tiltak. Det er byrådets budsjett som er førende for Utdanningsetatens strategiske kart og skolenes strategiske planer. Byrådet legger tre styringsprinsipper til grunn for styringen av oppvekst- og kunnskapssektoren i Oslo: Tidligere innsats, sosial utjevning og tillit og handlingsrom. Det skal utvikles sterke profesjonsfellesskap på skolene.
Det viktigste resultatmålet for oppvekst- og kunnskapssektoren i Oslo er at elevene fullfører og består videregående opplæring. Det er videre presisert at skolene skal vektlegge følgende i sitt strategiske arbeid:

• Lokal forankring, gjennom åpenhet, kommunikasjon og samarbeid med alle aktører.
• Involvering og medvirkning.
• Bredt kunnskapsgrunnlag, gjennom grundig analyse og evaluering

Lokalt arbeid på Ullevål skole
Ullevål skole skal ha et sterkt profesjonsfelleskap som forsker på egen praksis og setter elevens læring og sosiale utvikling i fokus. Profesjonsfellesskapet skal være preget av en analyserende tilnærming til elevenes læring, og at det vi gjør i klasserommene skal være relevant og oppleves helhetlig for elevene, og i tråd med læreplanen. Ved å analysere læringsresultater som nasjonale prøver og elevundersøkelsen, har vi erkjent hvilke innsats- og satsningsområder vi skal ha som skal komme elevene til gode.

Ullevål skoles hovedområder i 2023

1: Analysekompetanse i et styrket profesjonsfellesskap
Vi skal begrunne de didaktiske valgene våre i forskning og vurdere vår egen praksis ved bruk av både kvalitative og kvantitative data. For å sikre at elevene har god og riktig progresjon i grunnleggende ferdigheter, må vi sammen analysere læringsresultater og observere hverandres praksis. I den forbindelse skal vi bruke våre egne progresjonsplaner i lesing og regning, som sikrer at elevene får møte like strategier og forventninger.

2: Kompetanseheve alle lærere til å være bevisste leselærere fra 1.-7. trinn
Med læreplanen som utgangspunkt, skal vi sikre at elevene møter kompetente leselærere i alle fag. Lesing som grunnleggende ferdighet vil bidra til at elevene kan bli kritiske lesere, og bruke gode letestrategier for å møte tekst i alle fag. Helhetslesing, klasselesekurs, og fagovergripende lesing skal forskes på, testes og evalueres i skolens profesjonsfellesskap.

3: Fellesskapende didaktikk: Vi jobber med sosiale ferdigheter i sammenheng med faget
Ullevål skole skal kjennetegnes ved at elevene møter varme og åpne ansatte som har ambisjoner for hver enkelt. Derfor skal undervisningen være inkluderende, og vektlegge sosial-emosjonelle ferdigheter i tillegg til faglige oppgaver og utfordringer, som trigger kognitiv vekst hos den enkelte. Dette gjelder i den enkelte klasse, men også for skolen som helhet. Ved å ha gode systemer for et godt og trygt læringsmiljø, skal alle ansatte vite at fellesskapet og aktivitetene vi gjør sammen som gruppe, styrker individet til å ta gode valg. I dette arbeidet vil også felles temaperioder som er like for hele skolen, bidra til å skape en sterkere Vi-kultur.

4: Planlagt og gjennomført undervisning skal gjenspeile intensjonene med LK20
Temaperiodene skal romme tverrfaglighet og synligjøre de tre overordnede temaene: Folkehelse og livsmestring, demokrati og medvirkning, og bærekraftig utvikling. Dialogbasert matematikk med åpne oppgaver og samtaletrekk, løftes og utvikles videre som en praksis ved skolen. Dette er i tråd med læreplanens intensjoner om en aktiv og medvirkende elevrolle. Elevene skal oppleve det meningsfylt å lære, og hvorfor de går på skolen!